OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Výrazná osobnost tuzemského undergroundu, kytarista a zpěvák, který zásadním způsobem ovlivnil dnešní pohled na archiv toho nejlepšího, co po sobě zanechaly (případně stále zanechávají, abych nebyl chytán za slovo) skupiny FATA MORGANA a TÖRR, ale také muž, jehož talent se téměř před dvaceti lety ztratil kdesi v prázdnotě a šeptandě o závislostech na alkoholu a drogách. To všechno je samozřejmě Daniel „Šakal“ Švarc, umělec, který se na skloňku loňského roku rozhodl dokázat všem v české kotlině, že přes všechno, co bylo právě zmíněno, stále ještě má metalovému publiku co říci.
Když se za tím účelem obklopil šikovným, spíše regionálním ansámblem, který je evidentně znalý umění hudebního zpracování těžkého kovu (za všechny klávesista Miloslav Orcígr /TURBO/ nebo baskytarista Jaroslav Friedrich /PANDEMIA/), zdálo se, že ve spojení s jeho neoddiskutovatelným charismatem by na domácí scéně mohlo vzniknout skutečně pozoruhodné jméno. Přesně o tom nakonec je i skladba „Tvůj sen“ a videoklip k ní, který coby první vlaštovka veřejně představil projekt GIWMÜR. Excentrický umělec (k tomu typickým způsobem nepřehlédnutelně ráčkující) ve středu všeho dění, a na jeho pozadí celkem vyvedená heavy metalová skladba, se sice standardními, ovšem slyšitelně velmi zvučně pojatými motivy. Aktivní pamětník nejlepších „Šakalích let“ se mohl při představě celého alba v podobném duchu jistě cítit příjemně navnaděn.
„Varuji nebe!!!“ samotné ovšem velmi rychle vyjasňuje rozdíl mezi dojmy a skutečnými pojmy. Za prvé je z dobré poloviny tvořeno materiálem, který už „Šakal“ piloval kdysi kolem roku 1992 v rámci projeku DANIEL´S, což byl vlastně poslední (a nepovedený) Švarcův pokus navázat na jeho do té doby bohatou kariéru. To sice, pravda, samo o sobě ještě nemusí mít nějakou vypovídací hodnotu, ale jistý rámec, v němž se budeme pohybovat, už to přece jen nastavuje. A důležité je to samozřejmě proto, protože (za druhé) i zbývající polovina nahrávky vyznívá velmi podobně, totiž striktně heavy metalově, duchem někdy na začátku posledního desetiletí minulého století (a možná ještě dále). Jako celek dohromady pak album zrovna neoplývá lehkostí a snadnou uchopitelností zmiňované „Tvůj sen“ (která se ve finále ukáže být jediným skutečným produktem hodným značky „Šakal“), takže jeho příchuť na věrném posluchačově patře spíše poněkud hořkne. Skutečné znaky vzepření se průměrným těžcekovovým poměrům, rámovaným šedivou riffohrou, spíše neúčelým sólováním a rozpačitými, těžce nevýraznými refrény, tak krom jmenované slyším už jen v „Královské hře“, „Honu na člověka“, „Luccy“ (silně připomínající „Melodii poslední“ z repertoáru FATY MORGANY) a závěrečné „Jako klaun“. Na dlouhohrající album je to pochopitelně málo a na projekt, do něhož fanoušci dlouho neslyšené osobnosti vkládali mnohé, ještě míň.
Ve hře samozřejmě pořád zůstává i přidaná hodnota ústřední postavy Dana Švarce, ale i tady je myslím třeba zůstat při zemi, když slavné časy dávno minulé nakonec připomene jen onen typický hlasový projev, navíc notně poznamenaný uběhnuvšími léty. Marná sláva, když comeback „Šakala“, tak prosím kompletně se vším tím vyzývavým, ďábelským a geniálně provokujícím potenciálem, co v tomto démonovi českého metalu kdy dřímal, a ne jen podobně polovičaté výprodeje rutinně zvládnutých heavy metalových obyčejů.
Když Daniel „Šakal“ Švarc sáhne do strun a zaskuhrá do mikrofonu, mělo by to, sakra, znít poněkud jinak.
5 / 10
Daniel "Šakal" Švarc
- zpěv, kytara
Michal Kopecký
- kytara
Zdeněk Vaník
- kytara
Jaroslav Friedrich
- baskytara
Miloslav Orcígr
- klávesy
Josef "Pepé" Pazdera
- bicí
1. Volání duchů
2. Varuji nebe!!!
3. Gomoria
4. Královská hra
5. Hon na člověka
6. Tvůj sen
7. Dostanou
8. O vožralejch koních
9. Luccy
10. Sodomia
11. Mše psychopatů
12. Jako klaun
Varuji nebe!!! (2011)
Mohlo to byt fakt lepšie.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.